Jak vznikla hra SuperAce TENNIS

24. 5. 2021
Jak vznikla hra SuperAce Tennis

Byl jednou jeden šikovný muž. A rýsovací prkno. A hra, na kterou pak skoro půl století padal prach. Teď je čas ji oživit a představit. Roman Čermák, autor SuperAce TENNIS, nám poví něco o tom, jak se jedinečná hra dostala ze šuplíku na světlo světa.

Tak vyprávěj: jak to vlastně všechno začalo?
Historie vzniku našeho „stolního tenisu“ spadá někdy do začátku 70. let. Představte si tu dobu: byla normalizace, možnosti v mnoha oblastech hodně omezené. A hry, které pro mě, bráchu a kamarády vymýšlel a konstruoval náš táta, byly pro nás nádherným únikem z všední reality.

Konstruoval? To zní dost odborně.
Vím, to slovo volím úmyslně. Táta vymýšlel spoustu her téměř ze všech sportovních disciplín a jejich výkresy a herní plány vznikaly na jeho rýsovacím prkně. Byl konstruktér, strojař a mimo jiné sestrojil první československou umělou ledvinu.

Jak ho napadl zrovna tenis?
V roce 1973 vyhrál Jan Kodeš Wimbledon, což byla úžasná sportovní senzace a taky inspirace. Táta během několika dnů vymyslel hru, která vycházela z mechaniky tehdy oblíbené hry „Blechy“. S bráchou jsme byli první, kteří ji testovali. 

Co si pod tím představit?
Kurt i jeho povrch se několikrát měnil. Nakonec se ukázalo, že nejvhodnější materiál je plstěná podložka zakoupená v ŘEMPU, v řemeslnických potřebách. Krejčovskou křídou jsme namalovali lajny, vzali figurky od „Člověče nezlob se“ a tu zmíněnou blechu. Síť jsme vystřihli ze čtvrtky, připevnili špendlíky a mohlo se začít. Jen jsme si vždycky museli vylosovat, kdo bude hrát za Kodeše. S počtem zápasů rostla i naše dovednost a utkání a turnaje pak spolykaly docela dost času, který byl tak trochu na úkor přípravy do školy (smích).

Jak pokračoval vývoj dál?
Zkoušeli jsme potom ještě další materiály. Táta se snažil hru v 80.letech vydat, ale v tehdejším Československu byla výroba plánovaná a chyběla pružnost v zavedení nových produktů, takže vše zůstalo na papírech a na dalších čtyřicet let to zavál prach.

Což se teď mění. Proč?
Po založení firmy RCGames jsme se rozhodli, že první hra, kterou zkusíme vydat, bude právě „tenis“. Zvolili jsme ho proto, že podobná hra na trhu není. Je jednoduchá a spolehlivě zabaví hráče ze všech věkových kategorií. V současných podmínkách je obrovský výběr materiálů a jsou nové technologie výroby, což nám umožnilo hru zmodernizovat a posunout do úplně jiné kvality.

Ale snadná práce to asi nebyla.
To rozhodně ne. Určitě těžší, než se zdálo na začátku. Museli jsme hlavně vyzkoušet spoustu různých materiálů, až po roce vznikl na základě našich požadavků prototyp kurtu, který vyhovoval z hlediska odehrání i dopadu míčku. Materiál si necháváme speciálně pro nás vyrobit na zakázku. Používáme také speciální technologii na potisk kurtu.

To znamená co?
Třeba to, že můžeme nabízet různé designy povrchů jako jsou antuka, tráva nebo halový povrch. Budeme také schopni reagovat na individuální požadavky klientů a grafické provedení kurtu vytvořit podle jejich představ. Může tam být reklama, jméno, zvolený název turnaje... Jednoduše cokoliv si jako klient vyberete.

A co ostatní herní komponenty?
No, to bylo docela zábavné. Kromě figurek a sítě jsme museli vybrat vhodné „blechy“, které ve hře představují tenisové míčky. Na počátku jsme oslovili tradiční výrobce hry Blechy s požadavkem na vzorek. Ale záhy jsme zjistili, že není blecha jako blecha.

Vážně? V čem se lišily?
Každý výrobce používá jiný tvar, velikost, a hlavně jiný materiál. Ani jeden ze vzorků neodpovídal kvalitou blešce ze 70. let. Některé byly příliš lehké, při letu nestabilní, rotovaly a po dopadu odskakovaly. Jiné byly zase moc těžké, takže byl problém dostat je vůbec přes síť. Během covidové karantény jsme tedy vlastně nonstop testovali vzorky z celého světa. Dlouho jsme nemohli najít ideální řešení. Odpalovali jsme, cvrnkali, ale blechy nám létaly do všech světových stran (smích). V jeden moment jsme dokonce už začali uvažovat o výrobě vlastní formy. Nakonec se nám podařilo nalézt ideální variantu ve Velké Británii.

Čím to, že zrovna tam?
Odpalování blech na cíl je tam téměř národním sportem. Nazývá se Tiddly Winks a pořádají se v něm celé turnaje. Brzy se nám ověřilo, že jejich blechy jsou fakt vynikající. Pro nás je Britové budou vyrábět ve svítivě žluté barvě, stejné, jakou mají tenisáky.

Tuším, že ani tím pro vás práce ještě neskončila.
Zdaleka ne. Vymysleli jsme si trochu netypické balení. Celá hra je srolovaná do tubusu, který připomíná obal na tenisové míčky. Je pak velmi jednoduché hru rozložit, zahrát si a zase ji rychle složit. Na převoz jednoduché a praktické.

A taky blízké skutečnému tenisu.
O to nám jde. I základní pravidla jsou totožná, což by znamenalo počítat v průběhu hry gamy a sety. Představte si, že byste museli po každém zahraném míčku zapisovat stav a pamatovat si, kdo, a z jaké strany kurtu, zrovna podává. Pro toho, kdo zaznamenává, je to otrava. My chceme propojovat klasické deskové hry s mobilními aplikacemi, a to chceme dodržet i u našeho tenisu. Proto vyvíjíme vlastní aplikaci. Hráč se tak může plně soustředit na hru.

Paráda! Co všechno taková aplikace umí?
Za hráče počítá skóre, určuje stranu podávajícího a zpracuje výsledek zápasu. Ovládání je velmi jednoduché, intuitivní. Ale tím to nekončí: software umožňuje taky dlouhodobou analýzu výkonu. Eviduje počet dobře i chybně zahraných míčků při podáních i v průběhu hry, takže hráči mohou sledovat, jak se postupem času zlepšují. Vše se dá samozřejmě vytisknout, nebo rovnou sdílet na sítích. K dotvoření atmosféry chceme aplikaci také ozvučit, takže skóre bude průběžně hlásit spíkr – tak jako rozhodčí v opravdovém tenisovém zápase. Emoce jsou základem úspěchu.

Tím se řídíte?
Rozhodně. Vnímáme, že obliba deskovek v posledních letech výrazně roste, na trhu je spousta titulů nejrůznějších žánrů, zejména těch sci-fi a fantasy. My se chceme trochu vymezit a věnovat se reálným tématům. Možná jste si taky všimli, jak málo je v obchodech her se sportovní tématikou. Přitom sport je napínavý, má atmosféru, hráči se mohou ztotožnit se skutečnými sportovními hvězdami a ve hře je třeba i porazit.

No právě! Tak proč je sportovních her nedostatek?
Podle mě proto, že zachytit ve hře co možná nejvíc reálně pravidla, podstatu a atmosféru daného sportu není úplně jednoduché. My máme všichni ke sportu blízko, proto nás baví do našich her skutečnost zapracovat. Hra SuperAce TENNIS je přesně v duchu našeho sloganu: NO FANTASY, JUST REALITY.